ÄLÄ #%&! KOSKE!

Keskiviikko 18.4.2018

Otsikon kaltaiset tervehdykset ovat nykyään liian yleisiä, kun avunantajat saapuvat paikalle.  Uhkatilanteet ensihoidossa on viime vuosina lisääntyneet. Ennen apuun saapuvaa hoitohenkilökuntaa kunnioitettiin enemmän ja heille annettiin työrauha. Nyt tämä on radikaalisti muuttunut.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hoitohenkilökunta, uhkatilanteet, työturvallisuus

Työ alkaa vaaleista

Torstai 27.4.2017

Kuntavaalien aikaan turuilla ja toreilla, kahviloissa ja kylätaloilla riitti vilskettä ja vilinää.  Keskustelu täytti myös sosiaaliset ja perinteiset mediat. Juttua riitti asioista ja asioiden vierestä, kun ehdokkaat ja heidän tukijoukkonsa olivat liikkeellä. On hienoa, että niin monet laittoivat itsensä likoon. Kuntavaalit ovat lähivaikuttamista parhaimmillaan.

Täysillä mukana olleista ehdokkaista ja puolueista osa riemuitsi vaali-iltana, osa pettyi ja joku nieleskeli tappion karvasta kalkkiakin. Nyt parissa viikossa suurimmat tunnekuohut ovat laantuneet.

Puolueet ja valitsijayhdistykset ovat jo paikallisesti kokoontuneet tai kokoontumassa neuvottelupöydän äärelle. Valtuuston lisäksi kunnissa on monia päätöksenteon paikkoja, joihin päättäjät valitaan neuvotteluiden jälkeen kuntavaalien tulosten perusteella. Äänestäjien tahto ulottuu kaikille tasoille. Kuten pitääkin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kuntavaalit, luottamuspaikkajako, sanavapaus, demokratia

Kysymyksiä ja vastauksia - sunnuntaina äänestämään!

Perjantai 7.4.2017

Kiertäessäni kuntavaalikentillä minulle tehdyissä kysymyksissä ja neuvoissa muutama asia on noussut ylitse muiden. 

Usein on kysytty, että onko kuntavaaleilla vielä merkitystä? Kyllä, SOTE- uudistuksenkin jälkeen kunnissa tehdään suuri osa arkeemme suoraan vaikuttavista päätöksistä. Romuttaako SOTE- uudistus meidän palvelut, säilyykö terveysasema? SOTE- uudistus tehdään, jotta palvelut voidaan turvata. Valinnanvapauslainsäädännön myötä palveluiden tarjonta todennäköisesti paranee Vihdissä. Pelkoa palvelupisteiden vähenemisestä tällä väestöpohjalla ei mielestäni ole.

Kysytty on myös henkilökohtaisemmin, että onko minulla kiinnostusta ja aikaa valtuustotyöhön? Ehdottomasti on, koen erittäin tärkeäksi vaikuttamisen ja viestin viemisen kunnasta eduskuntaan ja päinvastoin. Kunta- ja valtakunnan politiikka tukevat toisiaan, riippuvat toisistaan ja niihin otetaan se aika mikä asioiden hyvään hoitamiseen tarvitaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kuntavaalit, sote-uudistus, rakentaminen, Vihti-lisä, äänestys

Menestystarina

Perjantai 24.2.2017 klo 16:08

Me suomalaiset olemme ongelmakeskeinen, mutta onneksi myös ratkaisukeskeinen kansa. Politiikassakin huomio kiinnittyy enimmäkseen asioihin jotka ovat pielessä tai joissa on vähintäänkin jotain korjattavaa. Näin on syntynyt ehkä synkkiäkin otsikoita ja kirpeää kritiikkiä. Mutta näin on syntynyt myös yksi maailman parhaista maista, Suomi.

Uskon että ratkaisukeskeisyys ja ainainen pyrkimys parempaan selittää osaltaan Suomen ihmettä. Harvaan asutettu, köyhä ja syrjäinen maa on kehittynyt kuluneiden vuosikymmenten aikana nykyiseksi hyvinvointiyhteiskunnaksi. 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hyvinvointiyhteiskunta, Suomi 100, sananvapaus, isänmaa

Vihdin kunnan talousarvio vuodelle 2017

Maanantai 7.11.2016

Vihdin kunnan taloudellinen tilanne ei ole hyvä, mutta onneksemme parempi kuin vuosi sitten tässä vastaavassa tilanteessa ennustimme. 

Toivomamme talouskasvu ei edelleenkään ole lähtenyt kunnolla käyntiin, vaikka työttömyyden kasvu näyttää onneksemme jo taittuneen.

Uskomme ja toivomme että aikaansaatu, historiallinen kilpailukykysopimus parantaisi suomalaisten yritysten kilpailukykyä - ja kysyntää, synnyttäisi investointeja ja auttaisi sitä kautta vahvistamaan maamme ja kuntamme työllisyyttä ja taloutta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kuntatalous, Vihti, kerhotoiminta, valtuustopuhe

Sote ja aluehallinnon uudistus

Maanantai 7.11.2016

Vihdin kunnan näkemys ja keskeisin yhteenveto on tehtävissä annettavan lausunnon vastauksesta ensimmäiseen kysymykseen.

"Vihdin kunta pitää esitetyn uudistuksen tavoitteita ja keskeisiä keinoja kannatettavina ja perusteltuina. Valtakunnan tasolla sosiaali- ja terveyspalveluiden riittävä koko vahvistaa palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, laatua ja kustannustehokkuutta."

Kyseessä on massiivinen uudistus, jota ei todellakaan päästä tekemään ns. Puhtaalta pöydältä - ja siksi toki tästäkin löytyy vielä avoimia kohtia ja aihetta kritiikillekin. 

Kriittisyyden puuskissakin on muistettava, että maakunta- ja soteuudistus on välttämätön. Siksi sitä on jo valmisteltu ja yritetty erikokoonpanoissa jo vuosikymmenen ajan. Entisellään jatkamisen on arvioitu olevan vanhenevassa ja nousevien terveydenhoitokustannusten ja terveydenhuolloin hallintohimmelien Suomessa taloudellisesti kestämätöntä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sosiaali- ja terveyspalvelut, maakunta, terveyskeskus, valtuustopuhe

Vihdin yrittjäjuhlan juhlapuhe

Lauantai 1.10.2016

Hyvät yrittäjät, hyvät yrittäjäjuhlaan osallistujat, naiset ja miehet, 

Eduskunnan työhuoneen pöydällä odottaa Timo Mikkilän kirjoittama Työn tekijät -historiikki. Tuossa teoksessa kerrotaan yrittäjäliikkeen pitkästä taipaleesta vuosina 1898 – 2016. Kirjan mukana tulleessa saatekirjeessä todetaan, että [sitaatti] ”Yrittäjäliike on koko historiallisen olemassaolonsa ajan ollut yhteiskunnan rakentava muutosvoima. Liike on rakentanut tulevaisuutta pienteollisuudelle, kaupan alan yrittäjyydelle ja koko pk-sektorille.” 

Tämä saatekirjeen luonnehdinta ”yhteiskunnan rakentava muutosvoima” on erityisen ajankohtainen juuri näinä päivinä. Rakentava muutosvoima. Niin Suomessa kuin maailmalla on tänä päivän menossa melkoiset muutoksen tuulet. Nämä tuulet puhaltavat politiikassa, taloudessa ja näiden kautta arjessammekin. Epävarmuus on vallinnut, ja tulevaisuus sekä sen ennustaminen ovat olleet nyt erityisen sankan sumuverhon peitossa.

Juuri tällaisina aikoina on uskallettava tehdä päätöksiä, olla rohkea ja rakentaa tulevaisuutta. Me kaikki tiedämme, että heiluminen päättämättömyyden olotilassa vie enemmän voimavaroja kuin selkeä suunta. Esimerkiksi Brexitin mahdollisuudella spekuloitiin pitkin viime talvea ja kevättä. Markkinat olivat hermostuneita ja Euroopan unionikin tuntui pidättelevän henkeä. Kun päätös erosta sitten tuli, niin hetken hermoilun jälkeen tilanne vakaantui. Nyt tiedettiin, että Iso-Britannia haluaa erota EU:sta eikä spekuloinnille jäänyt enää tältä osin tilaa. Tilanne rauhoittui, kun päätös oli tehty.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Yrittäjyys, Suomen talous, sote- ja maakuntauudistus, työllisyys

Vihdin lausunnosta sote-uudistukseen

Maanantai 25.1.2016

Sote- uudistusta on tehty jo ainakin 10 vuotta. Muutosta ei ole värkätty vain muutoksen takia. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että muuttaa on pakko, entisellään ei voida jatkaa. Tämä on hyvä pitää mielessä.

Nyt käsittelyssä olevassa uudistuksessa nostetaan asiakas kuninkaan - tai ainakin valitsijan ja päätöksentekijän paikalle, asioissa ja palveluissa edetään ns. asiakas edellä. Sote- puolen lisäksi samalla luodaan aito maakuntahallinto.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sote-uudistus, maakunta, valtuustopuhe

Ensitunnelmia edustajuudesta

Keskiviikko 7.10.2015

Olen aktiivisen viljelijäkodin kasvatti. Vanhempani luottamustehtävät kattoivat aikalailla kaikki uusmaalaisen maatilan sidosryhmät. Olenkin seurannut ja ollut eritavoin mukana yhteisten asioiden hoitamisessa polvenkorkusessta saakka. Omia luottamustehtäviäkin on siunaantunut jo yli 20 vuoden ajalta niin etujärjestöstä kuin politiikasta. Luottamustehtävien ja maatalouden ohessa olen työskennellyt eduskunnassa eri tehtävissä yli 10 vuoden ajan. Eli tieni nykyisiin toimiin on ollut pitkä mutta erittäin opettavainen.

Eduskuntatyön alkaessa tunnelma valittujen keskuudessa oli toki tyytyväinen mutta jännittynyt. Odotukset hallitusneuvotteluita kohtaan olivat korkealla, tunnelmaa tosin latisti tiedot taloustilanteen odotettuakin heikommasta tilasta.  Hallitustunnusteluissa puheenjohtaja Sipilä oli kuskin paikalla, ehkä siitäkin johtuen sain todella paljon yhteydenottoja hallituspohjaan liittyen. Omassakin lähipirissäni jokaisella tuntui olevan omat suosikkinsa hallituspuolueiksi. Suosikit oli minullakin, mutta pidin silti hallituksen ohjelmaa vähintäänkin yhtä tärkeänä kuin sen kokoonpanoa.

Pääsin tiiviisti mukaan hallitusohjelma neuvotteluihin. Jo neuvotteluihin lähdettäessä oli selvää, että talouden tasapainottaminen tulee olemaan ohjelman keskeisin kysymys. Teimme hartiavoimin töitä, että ohjelmassa ei keskitytä pelkästään säästöihin, vaan että talouden tasapainottamiseksi tultaisiin tekemään myös uusia satsauksia. Ohjelma on mielestäni olosuhteet huomioiden maaseudulle ja maaseutuelinkeinoille hyvä. Hallituksen ja hallituspuolueiden sitoutuminen esimerkiksi byrokratian karsimiseen, yrittäjyyden edistämiseen, maaseudulle rakentamisen helpottamiseen, alempiasteisen tieverkon kunnostamiseen sekä koko biotaloussektorin kehittämiseen ovat meille todella tärkeitä linjauksia.

Maa- ja metsätaloudestakin joudutaan tässä tilanteessa säästämään, sitä ei nyt pystytä väistämään. Mutta säästöissä on huomioitu aiempina vuosina tehdyt kovat leikkaukset sekä todella heikko kannattavuustilanteemme. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kun budjetissa maa- ja metsätalousministeriön rahoituksesta leikataan noin 3%, leikkaus ympäristöministeriöstä on yli 10% ja kehitysyhteistyövaroista yli 20%.

Maa- ja metsätalous on huomioitu myös siinä, että biotalous nähdään vihdoin Suomen tulevaisuuden tukijalkana eikä riippakivenä. Hallituksella on viisi kärkihanketta, joille on varattu erillinen rahoitus, vakaana pyrkimyksenä uuden työn ja toimeentulon luominen. Suurin rahoitus tullaan kohdistamaan biotalouden kärkihankkeelle, johon maa- ja metsätalouskin lukeutuu.

Vaikka elämme todella vaikeita aikoja, uskon että meillä on nyt mahdollisuudet meille elintärkeän suunnanmuutoksen aikaansaamiseen. Uusmaalainenkin maaseutu, sen elinkeinot ja ihmiset nähdään nyt mahdollisuutena koko Suomen kannalta. Rakentamisen ja yrittämisen edellytysten parantaminen maaseudullakin on nyt tavoitelistan kärjessä ja politiikalla pyritään vaikeuttamisen sijaan helpottamaan meidän elämäämme.

Työni on erittäin motivoiva, uusmaalaisen maaseudun palvelutehtävä. Kannustankin kaikkia teitä olemaan yhteydessä niin pienien kuin suurempienkin asioiden tiimoilta.

Kirjoitus MTK-Uusimaa julkaisussa lokakuussa 2015

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eduskuntatyö, hallitusohjelma

Mielikuvat ja todellisuus

Perjantai 13.3.2015 - Eerikki Viljanen

Vihreät lähtivät kovalla metelillä hallituksesta ja ovat jo nyt ehtineet oppositiossa vastustamaan lähes kaikkea sitä mitä hallituksessa olivat yli kolme vuotta kannattaneet. Puheenjohtaja Ville Niinistö on nyt esimerkiksi puhunut miltei kyllästymiseen asti bioenergian lisäämisen välttämättömyydestä. Ville on nyt tässä asiassa oikeilla linjoilla. Mutta hallitusohjelmaan Vihreät vaativat Villen johdolla turpeen veroon kovan korotuksen, joka romahdutti turpeen ja puuhakkeen yhteispolttoon perustuvien lämpölaitosten kannattavuuden.  Veronkorotus ja hiilidioksiditonnin alhainen päästökauppahinta ovat yhdessä johtaneet siihen, että lämpölaitokset ovat joutuneet taloudellisista syistä vaihtamaan turpeen ja puuhakkeen kivihiileen.

Eli Ville saarnaa nyt sitä kehitystä vastaan, joka on vihreiden hallitustaipaleen konkreettisin ”onnistuminen”. 

Vihreiden lähdettyä autuaammille populismikentille, pääministeri Stubb kertoi uusia ministereitä nimetessään koonneensa oikean ”vaalijoukkueen”. Yhdeksi joukkueen kärkipelaajaksi nostettiin ensimmäisen kauden kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen. Sanni aloittikin ministerinä räväkästi. Heti kun Keskusta oli julkaissut 101- ehdotusta turhan byrokratian purkamiseksi, Grahn julisti omat byrokratia-talkoonsa alkaneeksi. Tuloksia vielä tällä vaalikaudella oli iskulause, jota tässä yhteydessä toisteltiin.

Perjantaina ympäristöministeri Grahn-Laasonen oli kutsunut kaikkien eduskuntaryhmien edustajat vastaanottamaan tämän normityöryhmänsä esityksen.

Hämmästys oli paikalle kutsuttujen joukossa melkoinen, koska mitään esitystä ei kuitenkaan tullut, vaan ainoastaan kooste ministerin työryhmän kansalaisilta saamasta 400 ehdotuksesta. Tilanteen erikoisuutta korostaa sekin, että tähän määrään sisältyi Keskustan aiemmin julkaisemat ja ministerille lähettämät 101 ehdotusta.

 ”Tuloksia vielä tällä kaudella” oli typistynyt siihen, että ministeriön virkamiehet ovat tehneet alustavan arvion siitä, mitkä ehdotukset ovat mahdollisia ja mitkä mahdottomia toteuttaa.

Luovutuksesta järjestetyssä tiedotustilaisuudessa ei selvinnyt, mitä itse työryhmä on tehnyt. Kaikista topakan ympäristöministerin kovista julkisista linjauksista jäi loppuviimein käteen vain ministerin yhteenvetona, että ”tästä voi sitten seuraava hallitus lähteä liikkeelle”.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: eduskunta, energiapolitiikka, byrokratia

Perussuomalaiset - poissa?

Maanantai 9.3.2015 - Eerikki Viljanen

Eduskunta äänesti tänään laista, jolla heikennetään uusiutuvilla energialähteillä, kuten hakkeella tuotetun sähkön tuotantotukea. Nykytilannetta muutetaan siltä osin, että energiapuun täyttä tukea rajataan niin, että monissa tilanteissa se on vain puolet nykyisestä. On täysin selvää, että tämä muutos tulee vähentämään uusiutuvien energialähteiden käytön mahdollisuuksia.

Keskustalaiset olivat koko ajan tätä heikennystä vastaan. Keskustalaiset esittivät koko asian hylkäämistä. Keskustan linjoilla valiokuntakäsittelyssä olivat myös perussuomalaiset  sekä useat yksittäiset hallituspuolueiden kansanedustajat.

Kun tämä kotimaista energiakäyttöä koskeva esitys sitten tuli eduskunnan suuren salin ratkaistavaksi, hallituspuolueiden rivit oli ”ammuttu suoriksi" ennen äänestystä. Vain  yksi edustaja hallitusrintamasta äänesti lakia vastaan. Hallituspuolueiden toiminta ei oikeastaan ollut yllätys, mutta perussuomalaisten oli. Perussuomalaisia oli äänestyksessä poissa peräti kahdeksan.  Jos heistä edes osa olisi ollut paikalla, tämä huono lakiesitys oli hylätty.

Eduskunta siis äänesti uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta. Hallituksen huono esitys voitti äänin 87 – 81. Poissa äänestyksestä oli kaikkiaan 31 edustajaa.

Tämä Keskustan vastustuksesta huomatta hyväksytty laki kasvattaa metsien käyttöön liittyvää byrokratiaa, tekee energiapolitiikastamme entistäkin vaikeammin ennustettavaa ja ajaa taloudellisella pakolla energialaitoksia vaihtamaan kotimaiset polttoaineet ulkomaiseen kivihiileen.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: eduskunta, energiapolitiikka

Vanhoja muistellen

Tiistai 16.10.2012 - Eerikki Viljanen

Vanhoja muistellen

Pääsin paikallislehteen oikein kuvan kanssa. Jutun aiheena oli kunnan virkamies, jota epäillään taloudellisista väärinkäytöksistä virkatoimissaan. En liity jutussa kerrottuihin väärinkäytöksiin millään lailla,joten en pidä jutun kuvitusta hirmuisen onnistuneena. Olen myös saanut kommentteja, että kuvasta ja jutun sisällöstä saattaa syntyä väärä mielenyhtymä, sille en ikävä kyllä voi mitään.  Paikallislehdellä on valta juttuihinsa, omalta osaltani olen halunnut lisätä päätöksenteon läpinäkyvyyttä vastaamalla aina lehtien kysymyksiin.

Toimittaja pyysi minulta juttuunsa kommenttia, koska oli Vihdin kunnan tarkastuslautakunnan puheenjohtaja aikana(2004- 2008) jolloin kyseinen virkamies oli ilmeisesti aloittanut väärinkäytöksensä. Ensikommenttini perustuivat muistikuviin, ne olivat jutuissa pääroolissa. Kotiin päästyäni kaivoin vanhat kokouspaperit esille ja tarkistin asiaan liittyvät asiakirjat. Tarkistusten jälkeen soitin toimittajalle, joka kyllä laittoi esittämäni faktatkin lehteen, mutta ne jäivät sivurooliin. Juttu oli ilmeisesti jo valmiina kun soitin lisätiedoista, onneksi ne päätyivät edes pieneksi kainalojutuksi varsinaisen kertomuksen sivuun.

Mutta itse asiasta, mikä on tarkastuslautakunnan rooli tällaisissa asioissa? Ensiksi on todettava, että tarkastuslautakunta ei tee tilintarkastusta. Pöytäkirjat, tilit summat ja kirjaukset tarkastetaan ulkopuolisen tilintarkastusyhteisön toimesta. Tarkastuslautakunnalla ei ole valtuuksia penkoa tiliotteita, kuitteja tai tehdä muita virkamiesesimiesten tehtäviin kuuluvia valvontoja. Tarkastuslautakunta tekee jälkikäteisarviointia siitä onko valtuuston asettamat taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet saavutettu. Sisäisessä tarkastuksessa ja valvonnassa lautakunnan rooli on lähinnä tarkistaa onko valvonnasta huolehdittu, eli käytännössä tarkistaa onko sisäisen valvonnan ohje päivitetty.

Aloitin Vihdin kunnan tarkastuslautakunnan puheenjohtaja vuoden 2005 alussa. Käytännössä työmme alkoi syksyllä 2005, koska edellinen lautakunta teki vielä kevätpuolen arviointia vuodesta 2004. Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja toimii myös esittelijä, joten siksikin minulla on tarkat muistiinpanot ja tiedot lautakunnan toimista. Lautakuntamme ensimmäisessä kokouksessa, ensimmäisessä varsinaisessa pykälässä päätimme pyytää hallinto-osastolta selvitystä Vihdin kunnan sisäisestä tarkastuksesta ja valvonnasta. Saimme syksyn aikana selvitystä niin kunnanjohtajalta kuin talousjohtajaltakin.

Viranhaltijoiden selvityksissä ei ilmennyt varsinaisia puutteita. Päätimme kuitenkin varmistaa valvontajärjestelyiden asianmukaisuuden ja tilasimme ulkopuoliselta tilintarkastusyhteisöltä tarkastuksen Vihdin kunnan sisäisestä valvonnasta ja tarkastuksesta.

Erityistarkastuksessa ei havaittu varsinaisia puutteita, loppuraportissa nostettiin esiin muutamia asioita jotka kaipasit jonkin verran päivitystä. Kunnanhallitus päätti näiden päivitysten tekemisestä heti seuraavassa kokouksessaan. Tämän lisäksi kiinnitimme huomiota sisäisen tarkastuksen ja valvonnan järjestämiseen Vihdin kunnassa koko toimikautemme ajan.

Yhteenvetona tästä yllättävästä vaalienalus julkisuudestani voin siis todeta, että johtamani tarkastuslautakunta teki kaiken voitavansa Vihdin kunnan sisäisen tarkastuksen ja valvonnan osalta.





Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vihti, kunta, hallitus

Välitilinpäätöstä valtuustokaudesta

Perjantai 30.3.2012 - Eerikki Viljanen

Valtuustokauden viimeinen kevät on jo pitkällä ja on aika tehdä kevyttä yhteenvetoa valtuustokaudesta tähän saakka.

Päällimmäisenä mieleen nousee talouden erittäin haastava tilanne, niin Vihdissä, Suomessa kuin Euroopassakin. Talouden puristuksessa huomio kiinnittyy yleensä säästöihin tai puutteisiin, joten positiivisina asioina ja Keskustan aikaansaannoksina (toki yhteistyön ansiosta) on ensin mainittava ainakin kolme asiaa.

Vihdin talous on säilynyt kutakuinkin tasapainossa.  Talouden tasapainotus on vaatinut sekä henkilöstöltä että luottamushenkilöitä paljon työtä sekä monien hankalien päätösten tekemistä. Vihdin nykyinen tilanne on nyt verrattain hyvä, etenkin kun huomioidaan yleisen talouden taantuman vaikutus kunnan verotuloihin ja palveluiden kysyntään. Vaikeasta taloussuhdanteesta huolimatta Vihdin kunta on investoinut voimakkaasti ja tämä osaltaan turvaa kuntalaisten palveluiden saamista.

Taloutta ei toki ole kyetty hoitamaan ilman veronkorotuksia, mutta ne on kyetty pitämään mahdollisimman maltillisina. Keskustan valtuustoryhmän kanta on ollut että henkilöstön lomautukset olisi kyettävä välttämään ja tässä on onnistuttu. Toki talouden tiukkuus on näkynyt kunnan toiminnoissa, mutta hankaluuksista on selvitty. Talouden tasapainottamisesta iso kiitos kuuluu kunnan henkilöstölle. Henkilöstö on tehnyt työnsä hyvin ja venynyt tilanteen mukaan. Henkilöstö on osallistunut taloustalkoisiin myös pitämällä palkattomia vapaita, kukin mahdollisuuksiensa mukaan.

Palveluverkko ja investoinnit

Keskustan valtuustoryhmä käytti erittäin paljon aikaa Vihdin kouluverkkoon perehtymiseen. Kouluverkkotyöryhmän valmistellessa esitystään Vihdin tulevaksi kouluverkoksi, me ryhmänä vierailimme lähes kaikissa kouluissa. Muodostimme kantamme kouluverkosta ja saimme sen taakse valtuuston enemmistön. Olemme erittäin tyytyväisiä tähän tulokseen.

Investointi puolelta positiivista on NuhaKo:n ensimmäisen vaiheen saaminen valmiiksi, toinen vaihe rakentuu kunnan taloudellisten resurssien mahdollistaessa sen.

Samoin pidämme hyvänä että Vesikansantien (vai onko se Haapakyläntien) liikenne tukokseen on tulossa helpotusta. Olen tehnyt asiasta useammankin aloitteen vuosien mittaan ja nyt ainakin rinnakkaistie on valmisteilla.

Elinkeinopuolelle tärkeässä maankäytössä on menty eteenpäin. Kunta on onnistunut ostamaan maata hyviltä sijainneilta, hyvässä yhteistyössä maanomistajien kanssa eli vapaaehtoisilla kaupoilla.
Maanostojen lisäksi on erittäin tärkeää että Nummelan etelä-osien kaavoitukseen on saatu vauhtia, joten lähitulevaisuudessa meillä on tarjota halukkaille entistä enemmän houkuttelevia tontteja etenkin yritysten tarpeisiin.

Haastavista olosuhteista huolimatta olemme pärjänneet vähintään kohtuullisesti myös sosiaali- terveys ja sivistyspuolilla.


Vihti-lisä on Keskustan valtuustoryhmälle erittäin tärkeä asia, ja olemme tyytyväisiä että olemme kyenneet estämään sen poistamisen.

Nuorten syrjäytymisestä on käyty vilkasta keskustelua, ja olemme tyytyväisiä että olemme saaneet Vihdissä tehtyä muutamia syrjäytymistä ehkäiseviä päätöksiä.
-    JOPO-luokan perustaminen syksyllä 2012
-    Kuntouttavan luokan perustaminen syksyllä 2012
-    Maahanmuuttajien valmistavan luokan perustaminen syksyllä 2012
-    Nuorisotoimenjohtajan valinta, nuorisolautakunnan säilyminen, etsivän nuorisotyön aloittaminen Vihdissä (Vimma-hanke).


Terveydenhuollosta vastaava Karviaisemme ei ehkä saanut parasta mahdollista alkua, mutta parannusta sielläkin on tapahtunut. Muutama huomio Karviaisenkin toiminnan kehittymisestä.
 
- Vihdin perusturvakeskuksen aikainen lääkärien joukkopako on käännetty ja lääkäripula on merkittävästi helpottunut.

- Lääkärin iltavastaanoton perustaminen Nummelaan Karviaisen toimesta, edellisen valtuuston poistettua sen.

- Sosiaali- ja terveyskulujen kasvu on saatu laskevalle uralle, sillä ennen Karviaista Vihdin perusturvakeskuksen vuoden 2008 kulut kasvoivat yli 12 % ja viime vuonna 2011 Karviaisen vastaavien kulujen kasvu oli alle 3 %. Karviaisen kulujen kasvu on jokaisena toimintavuonna pienentynyt ja on ollut jokaisena toimintavuonna alhaisempi kuin Vihdin perusturvakeskuksen aikaan 2000 luvulla.
- Panostamalla kotihoitoon, ikäihmisten laitoshoitoa on onnistuttu vähentämään ja siten parantamaan elämisen laatua.

- Lastensuojelun toimintaa on tehostettu panostamalla ennaltaehkäisevään toimintaan ja sen myötä euromääräisesti  kulut ovat pienentyneet jo kahtena peräkkäisenä vuotena.

- Toimeentulotuen ja työmarkkinatuen menot ovat euromääräisesti alhaisempia kuin vuonna 2009 yhdenmukaistamalla toimeentulotuen jakoperusteita.
 

Ja lopuksi muutamia mietteitä loppuvaalikauden tavoitteiksi.


Niin viranhaltijoiden, muiden kunnantyöntekijöiden kuin luottamushenkilöidenkin aika on kulunut pitkälti Vihdin taloushaasteisiin vastaamiseen. Joten varsinainen innostunut kehitystyö on jäänyt pakosta vähemmälle. Toisaalta jos talous ei ole kunnossa, niin eipä ole paljoa varaa kehittääkään…

Yksittäisistä asioista voisi loppukaudeksi mainita vaikka neljä: Haimoon koulun rakentamisen saaminen käyntiin, joukkoliikenne palveluiden kehittämisen saaminen käyntiin, sekä mahdolliset satsaukset kunnan henkilöstöön (esim. sijaiskiellon poistaminen). Ja teemme oman osamme että uusi kunnanjohtaja saa mahdollisimman hyvät lähtökohdat työnsä aloittamiseen.

Tavoite on että loppukaudellakin Vihdin talous pidetään kestävällä pohjalla. Tämän lisäksi teemme työtä että niin luottamushenkilöt kuin virkamiehetkin jaksavat tehdä innostuneesti töitä yhteisen päämäärän: paremman VIHDIN hyväksi.



Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kunta, Keskusta, Vihti, Viljanen

Kunnallisvaaleihin valmistautumisesta

Keskiviikko 7.3.2012 - Eerikki Viljanen

Väliaikatietoa paikallismediolle Vihdin Keskustan valmistautumisesta kunnallisvaaleihin.

Keskustan valmistautuminen ja kunnallisvaaliehdokkaiden "hankinta" on alkanut. Kunnallisjärjestön vaalipäälliköiksi valittiin Asko Autelo ja Pasi Saario. He vastaavat käytännön vaalitoimintojen organisoinnista, itse vaalityöt tehdään koko ehdokasjoukon voimin.

Tällä hetkellä valtuutettuna toimivilta odotetaan vastausta huhtikuun loppuun mennessä siitä ovatko he edelleen ehdolla. Todennäköisesti valtaosa nykyisistä valtuutetuista on ehdolla tulevissakin vaaleissa. Keskustan kunnallisjärjestö tulee samoin olemaan yhteydessä huhtikuun loppuun mennessä kaikkiin niihin jotka ovat olleet listoillamme ehdolla edellisissä vaaleissa. Näiden tiedusteluiden rinnalla etsimme koko ajan aktiivisia kuntamme asioista kiinnostuneita ehdokkaita.

Koska olemme saaneet omat painotuksemme hyvin näkyvästi esiin Vihdin kunnallisessa päätöksenteossa, teemme kovasti työtä ehdokashankinnassa ja pyrimme saamaan vielä edellisiäkin kunnallisvaaleja kattavamman ehdokaslistan.

Ehdokkuus Keskustan riveissä on todella hyvä tilaisuus kaikille kotikunnan asioihin vaikuttamisesta kiinnostuneille. Teemme kunnallisvaaleihin oman vaaliohjelmamme jota kaikki ehdokkaat pääsevät valmistelemaan. Ehdokkaaksi on helppo lähteä, ehdokkuus ei maksa mitään ja kunnallisjärjestö järjestää kampanjointiin ja käytännön kunnallispolitiikkaan tutustuttavaa koulutusta kaikille halukkaille.

Keskusta on avoin ja ajassa elävä kansanliike, jonka riveissä kukin pääsee tasa-arvoisesti vaikuttamaan tehtäviin linjauksiin ja politiikan sisältöön. Maan hallitukselta tulee liukuhihnalta ehdotuksia jotka vaarantavat tai kyseenalaistavat kaikille suomalaisille tarjottavat palvelut. Näistä palveluista päättäminen kuuluu valtaosaltaan kunnalliseen päätöksenteon piiriin, joten nyt jos koskaan on tärkeää lähteä vaikuttamaan kunnalliseen päätöksentekoon. Kannustamme kaikkia ehdokkuudesta mahdollisesti kiinnostuneita ottamaan yhteyttä.

Vihtiläisten palveluiden puolustaminen on Keskustan keskeisin vaaliteema. Koska meillä on vihtiläisten etujen puolustamisesta vahvoja näyttöjä kuluvaltakin vaalikaudelta, niin Keskustan kunnallisjärjestö on asettanut vaalitavoitteekseen valtuustopaikkojen määrän nostamisen nykyisestä 11sta 12sta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kunta, Keskusta, Vihti

Neljä näkulmaa hallituksen esittämään Vihdin ja Karkkilan kuntaliitokseen

Tiistai 14.2.2012 - Eerikki Viljanen

Maan hallitus on kertonut ajavansa kuntaliitoksia vaikka pakolla, jos niitä ei vapaaehtoisesti synny. Vihdin kohdalla viimeisin ehdotus on että Karkkila ja Vihti liitettäisiin yhteen. Ohessa Luoteis- Uusimaahan lähettämäni neljä näkökulmaa esitetystä kuntaliitoksesta

1. Vihdin ja Karkkilan välillä käytiin keskusteluja viime syksynä. Tuolloin molempien kuntien kanta oli selkeä, sekä Vihti että Karkkila haluavat jatkaa itsenäisinä kuntina. Tämä kuntien ja niiden edustajien näkemys täytyy huomioida, vaikka valtiovalta esittää millaisia "karttaharjoituksia hyvänsä".

2. Valtiovalta ei ole osoittanut mitään laskelmia siitä kuinka paljon sen ehdottamilla pakkoliitoksilla syntyisi säästöjä. Tähän asiaan on selkeä syy, varsinkaan Uudellamaalla ei säästöjä synny kuntien rajoja siirtelemällä. Esimerkiksi Vihdin ja Karkkilan hallintojen yhdistämisellä on parhaimmillaankin mahdollista saavuttaa arviolta 0-3% säästöt, eli kyse on pienemmästä prosentista kuin mitä kunnan menot kasvavat vuosittain tarkan talouden Vihdissäkin. Ei kuntalaisten palveluiden tarve lopu kuntaliitokseen, eli palvelutuotannon kysyntä ei laske yhtään kuntaliitoksessa.

Maan hallituksen syksyllä lanseeraamat suuret kuntatalouden säästöt on mahdollista synnyttää vain palveluita karsimalla, joko kuntaliitosten yhteydessä tai sitten tulevissa suurkunnissa. Hallitus vaan ei halua tunnustaa tätä palveluiden pakkokeskittämis- ja karsimissuunnitelmaa näin kunnallisvaalivuonna. Eli hallituksen 4 miljardin euron säästösuunnitelmat eivät toteudu ilman rajua kuntien nykyisten palveluiden karsimista.


3. Vihdillä ja Karkkilalla on jo nyt yhteisenä sosiaali- ja terveystoimintojen järjestäjä Karviainen. Nummi-Pusulan liittyessä Lohjaan, voidaan Karviainen muuttaa ns. "isäntäkunta malliin". Tässä mallissa Vihti toimisi isäntäkuntana ja Karkkila ostaisi nykyiset Karviaisen palvelunsa Vihdiltä. Tämä olisi toimivin ratkaisu tulevillekin vuosille. Karviainen on sen verran suuri että siitä on saatavissa "suuruuden hyödyt", mutta samalla se on sen verran pieni että hallinnon ja byrokratian osuus palveluiden tuottamisessa on mahdollista pitää mahdollisimman pienenä.


4. Maan hallitus yrittää hoitaa kuntatalouden ongelmia aivan väärillä lääkkeillä. Ensin hallitus velvoittaa kunnat tarjoamaan entistä enemmän palveluita kunnille. Sitten sama hallitus leikkaa näiden palveluiden tuottamiseen tarkoitettua valtion rahoitusta. Ja kolmanneksi valtio yrittää nyt silmäänkääntötempulla kiinnittää kuntalaisten huomion kuntien rajoihin, ikään kuin rajoja siirtämällä kaikki ongelmat poistuivat. Hallituksen epärealistiset kuntatalouden säästötavoitteet eivät toteudu oli Suomessa vuonna 2015 sitten 1 tai 301 kuntaa. Mahdoton yhtälö: hallitus lisää julkisia palveluita ja laskee veroja, tilanteessa jossa työssäkäyvien määrä vähenee kovalla vauhdilla.

Kysyä sopiikin, miten vihtiläisten palvelut paranisivat jos velkainen Karkkila liitettäisiin Vihtiin?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vihti, Karkkila, kuntaliitos

Millainen kunnanjohtaja Vihtiin halutaan?

Torstai 26.1.2012 - Eerikki Viljanen

Paikallismediossa, turuilla ja toreilla pohditaan uuden kunnanjohtajan valintaa. Mitä ominaisuuksia uudelta johtajalta odotetaan?

Ohessa paikallislehteen antamani vastaukset siitä, mitä Keskustan valtuustoryhmä odottaa uudelta kunnanjohtajalta.

- Millaista kunnanjohtajaa Vihtiin halutaan?

Vihtiin halutaan motivoitunut, taitava ja kuntamme kehittämiseen sitoutunut
kuntajohtamiskokemusta omaava kunnanjohtaja.

- Miksi kokoomus ja keskusta eivät kannata Myllymäkeä?

Keskustan valtuustoryhmä on käsitellyt hakuprosessia ainakin neljässä
valtuustoryhmämme kokouksessa. Ryhmämme jäsenet ovat kertoneet mielipiteitään
prosessista sekä evästäneet haastattelijoitamme siitä milllaisia ominaisuuksia
uudelta kunnanjohtajalta edellytetään. Haastattelijat ovat nyt työnsä tehneet
ja uskon että kukin haastattelijoista muodosti oman näkemyksensä siitä kuka
hakijoista olisi Vihdille paras kunnanjohtaja. Haastatteluiden jälkeen
kunnanhallituksen jäsenet eivät olleet yksimielisiä parhaasta hakijasta joten
paremmuusjärjestys haettiin äänestämällä. Minä luotan haastatteluissa
mukanaolleiden keskustalaisten arvioon ehdokkaiden paremmuusjärjestyksestä.



- Miksi kunnanjohtajan valinta on näin riitainen prosessi?


Haastattelijat ovat tehneet hyvää työtä, ja kunnanhallituksen jatkohaastatteluun valitut Miettinen, Siikaluoma ja Myllymäki olivat kaikki hyviä ehdokkaita. On erittäin hyvä asia, että hakijoita oli runsaasti ja että joukossa oli niin hyviä ehdokkaita - saimme kunnon kilpailun ja kunnon ehdokkaat. Hyvistä ehdokkaista on aina vaikea valita, joten on oletettavaakin, että lopputulos ei välttämättä ole yksimielinen.


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kunta, Vihti, kunnanjohtaja

Kuntaliiton toiminta kuntauudistuksessa?

Keskiviikko 25.1.2012 - Eerikki Viljanen

Luoteis- Uusimaa tiedusteli tänään minulta Keskustan valtuustoryhmän kantaa Vihdin jäsenyydelle kuntien "etujärjestössä" kuntaliitossa. Ohessa kysymys ja vastaukseni.

Muutamat kunnat Suomessa aikovat jättää Kuntaliiton jäsenmaksun maksamatta, koska niiden mukaan liitto ei hoida kuntien edunvalvontaa suuressa kuntauudistuksessa. Uudistuksessa Vihti on liitetty Lohjaan. Olisiko Vihdin syytä pysyä Kuntaliiton jäsenenä jatkossakin? Mitä hyötyjä Vihti jäsenyydestä saa?

Lopullisia ehdotuksia kuntauudistuksesta ei vielä ole tiedossa. Koska tietoa ehdotuksesta ei ole, asiaan ei ole vielä kuntaliiton lopullista kantaakaan. Joten johtopäätösten vetäminen kuntaliiton toiminnasta kuntauudistuksen yhteydessä on tässä vaiheessa ennenaikaista.  Keskustan valtuustoryhmä ei ole tekemässä ehdotusta Vihdin eroamiseksi Kuntaliitosta. Kuntaliitto on monissa yhteyksissä Vihdille tärkeä tiedon ja tuen antaja. Kuntaliitto on kuntien edunvalvoja, joten vaadimme toki että Kuntaliitto ajaa myös Vihdin kunnan etua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kunta, vihti

Vihdin ei ole pakko liittyä minnekkään

Keskiviikko 18.1.2012 - Eerikki Viljanen

Kommettini Vihdin Uutisille hallituksen esityksestä, jonka mukaan Vihdin tulevaisuus riippuu kuntaliitoksista.

Tilastojen mukaan Suomen väestö ikääntyy ja maamme huoltosuhde heikkenee tulevina vuosikymmeninä. Maan hallituksen huoli hyvinvointipalveluiden rahoituspohjan kaventumisesta on oikea, mutta lääkkeet ongelman ratkaisemiseksi väärät. Erityisen huonosti hallituksen ajama kuntien pakkoliitosten linjan sopii 1,5 miljoonan asukkaan Uudenmaan maakuntaan. Uudenmaan osalta ratkaisevaa ei ole se onko tällä Suomen mittakaavassa suppealla, mutta erittäin väkirikkaalla alueella kuntia kuusi vai kaksikymmentä. Ratkaisevaa on se miten hyvin kunnallinen päätöksenteko ja demokratia toteutuvat palveluista päätettäessä sekä se miten tehokkaasti ja laadukkaasti kuntalaisten palvelut kyetään tuottamaan.

Vihdinkin kannalta keskeisin lähestymistapa tähän asiaan on oltava kuntalaisnäkökulma eli miten vihtiläisten palvelut parhaiten voidaan turvata ja kehittää niitä edelleen. Tähän asiaan parhaita asiantuntijoita ovat vihtiläiset, eikä norsunluutornista käskyjään jakeleva kuntaministeri ja maan eripurainen hallitus. Vihti osaa parhaiten itse tehdä itseään koskevat päätökset ja kehittää kunnallisia palveluja.

Hallituksen pakkolinjankin edessä Vihdin ensisijainen tavoite pitää olla kuntalaisten lähipäveluiden turvaaminen säilymällä itsenäisenä kuntana. Toinen keskeisin tavoite on se että harjoitamme hyvää yhteistyötä muiden kuntien kanssa.

Omalla palvelutuotannolla ja hyvällä yhteistyöllä alueemme muiden kuntien kanssa saamme tuotettua kattavimmat, tehokkaimmat ja laadukkaimmat palvelut vihtiläisille.


Useat kuntatalouteen ja kuntien palvelutuotantoon perehtyneet tutkijat ovat todenneet että palveluiden tuottamisessa tehokkaimpia ovat 20 000 - 50 000 asukkaan kunnat. Tämän kokoisissa kunnissa palveluiden tuottamisen yksikkökoko on tarpeeksi suuri tehokkaan palvelutuotannon järjestämiseksi. Kuntakoon kasvaessa tästä edelleen, suuruuden hyödyt hukkuvat kuntakoon kasvun myötä moninkertaiseksi kasvavan byrokratian pyörittämiseen. Suurimmissa kunnissa hallinnointi kasvaa lähipalveluiden kustannuksella.
Edellinen hallitus kannusti kuntia yhteistyön lisäämiseen sekä kuntien vapaaehtoisiin liitoksiin. Yhteistyö lisääntyi merkittävästi ja vapaaehtoisia kuntaliitoksiakin tehtiin yli 100. Suurin osa liitoskunnista oli sekä maantieteellisesti että asukasluvultaan pieniä (1000- 2000 asukkaan) kuntia. Liitoksia tehtiin etenkin muuttotappioalueilla joilla väestön ikääntyminen on suurin ongelma. Vihdin lähes 30 000 asukkaan ikärakenne on juuri sopiva palveluiden tuottamiseksi ja turvaamiseksi. Vihti on kasvava, väestöltään nuorekas pääkaupunkiseudun kunta. Me kykenemme parhaiten palvelemaan kuntalaisia omalla päätöksenteollamme, meidän ei ole palveluidemme turvaamiseksi pakko liittyä minnekään.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vihti, kunta, hallitus

Hallituksen yhteinen ideologia, kuntalaisten palveluiden pakkokeskittämien ja karsiminen!

Torstai 8.9.2011 - Eerikki Viljanen

Voimiensa tunnoissa oleva Kataisen- Urpilaisen "six-pack" hallitus julkisti tavoitteensa hävittää 70% Suomen kunnista. Vaalien alla nykyiset hallituspuolueet eivät puhuneet mitään moisesta hankkeesta, mistä lie tämä into tullut?

Hämmästyttävintä tässä on se, että hallituksessa näytetään ajattelevan että kuntalaisten palveluiden tarve katoaa kuntarajoja siirtelemällä. Muutenhan esityksen perustelelut ovat täysin vailla pohjaa. Pääministeri Katainen ja valtionvarainministeri Urpilainen kun lupaavat tällä "karttaharjoituksella" syntyvän miljardisäästöt vuosittain.

Toivon että kuntalaiset näissä "lahdattavissa" kunnissa nostavat esityksestä äläkän. Hallituksen säästöthän syntyvät vain, jos kuntien pakkoliitosten jälkeen kaikki kuntapalvelut keskitetään uusien suurkuntien keskustoihin. Näin se on, miljardeja ei muilla keinoilla säästetä, kuin karsimalla kuntalaisten palveluita todella rajulla kädellä.

Paikallislehtikin tiedusteli kantoja tähän hallituksen hullutukseen, ohessa vastaukseni.


- Mitä mieltä Vihdin päättäjät ovat mahdollisesta kuntaliitoksesta?

Maan hallitus aikoo noudattaa vanhaa "hajoita ja hallitse" oppia. Se haluaa suunnata huomion uusien viivojen vetämiseen kuntakartalle, sen sijaa että keskusteltaisiin kuntien palveluvelvoitteiden ja valtion pienenevän rahoituksen räikeästä ristiriidasta. Jos kuntarakenteella aiotaan ratkaista palveluiden tuottamisen rahoitusongelmat, se voi tarkoittaa vain sitä että samalla palveluita ja palveluverkkoa supistetaan todella rajusti. Kuntakartan karttaharjoituksella kuntia ajetaan tilanteeseen jossa ennemmistöt sitten karsisivat vähemmistön palvelut. Eli Vihdille tullaan todennäköisesti tarjoamaan: Joko teemme kuntaliitoksen Karkkilan kanssa, jolloin vihtiläisten palvelut olisi mahdollista säilyttää tekemällä leikkaukset "vanhan Vihdin enemmistöllä" entisten Karkkilalaisten palveluihin. Tai sitten meidät uhataan liittää tai liitetään Lohjaan tai Espooseen joille sitten tarjotaan mahdollisuutta tehdä leikkaukset "vanhan Vihdin" palvelut omilla enemmistöillään. On toki olemassa kolmaskin vaihtoehto, se että Suomesta tulee suurkuntien Suomi jossa palvelut keskitetään(toki enemmistöjen pätöksillä) vain keskustaajamiin.
Kuten edellä kuvatusta on pääteltävissä, maan hallituksen linjaukset : kuntien vastuiden lisäämiseksi, palveluiden rahoituksen supistamiseksi ja suurkuntien luomiseksi ovat kaikki Vihdin kannalta vahingollisia.

Keskustan valtuustoryhmässä toivotaan maan hallituksen tulevan järkiinsä ja miettivänsä myös kuntalaisten palveluiden tarjonnan ja saavutettavuuden tasapuolisuutta. Meidän ei pidä nyt suunnata energiamme sisäisiin taisteluihin mahdollisten kuntaliitosten suunnasta, vaan siihen että palvelumme säilyvät (parhaiten säilyvät nykyisessä Vihdin kunnassa) Samalla kun odotamme hallituksen palaamista kestäville linjoille, niin meidän pitää keskittyä oman kotikuntamme asioiden hoitamiseen. Se että Vihdin asiat ovat mahdollisimman hyvällä tolalla, se on meidän vahvin tuki ja turva kaikkia hallituksen oikkuja vastaan.

- Tuliko koko asia täytenä yllätyksenä?

Osasin odottaa että hallitus keksii jonkinlaisen hämäyksen, jotta kuntalaiset eivät huomaisi sitä että hallitus leikkaa kaikkien suomalaisten peruspalveluita leikkaamalla kuntien saamia valtionosuuksia.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kunta, hallitus, Vihti,

Jokainen kuntalainen on oman arkensa asiantuntija

Torstai 26.5.2011 - Eerikki Viljanen

Minulta tiedusteltiin Keskustan asetelmista tuleviin kuntavaaleihin.

Näin vastasin.

Keskustan tavoitteena on saada monipuolisilla ehdokkailla täysi lista. Ehdokkaiden odotetaan kannattavan Keskustalaisia näkemyksiä Vihdin kunnan kehittämisestä ja palveluiden järjestämisestä. Olemme halukkaita  keskustelemaan kaikkien ehdokkuudesta kiinnostuneiden kanssa, ja kannustankin kaikkia kunnan asioista kiinnostuneita ottamaan yhteyttä. Omaa mahdollista ehdokkuutta ei pidä aristella, sillä jokainen meistä kuntalaisista on asiantuntija ainakin oman elämänpiirinsä asioissa. Ja pääsosin kuntapolitiikka on juuri tällaisien ihmisen kokoisten arjen asioiden parissa toimimista.

Uskon että pääsemme lähtemään kunnallisvaaleihin hyvällä ehdokaslistalla, koska erittäin hankalasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta olemme onnistuneet turvaamaan sekä kuntalaisten palvelut, että henkilöstön aseman.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kunta, Keskusta, Vihti

Vanhemmat kirjoitukset »